نصب دربازکن های تصویری تابا

نصب دربازکن های تصویری تابا

چنانچه قصد آشنایی و نصب یک دربازکن را دارید باید بگوییم که تنها نیاز است راهنمای نصب و سیم کشی آن را که در مطالب زیر شرح داده شده است را به دقت مطالعه کنید .

 

نصب دربازکن های تصویری 

 

برای نصب کامل دربازکن های تصویری نیاز است با وسایل مورد نیاز برای انجام این کار آشنا شد .

که شامل قفل و ترانس ، کانکتورهای پشت مانیتور ، سوئیچرها ، سوکت 5 سیم میشود که اطلاعات و روش نصب هریک با شکل برایتان شرح داده میشود ؛ 

 

  • خطوط قرمز رنگ در شکل فوق برای ارتباط داخلی بین پنل ها ( ارتباط داخلی واحد ها ) استفاده میشود .

 

لوازم مورد نیاز برای نصب

 

  1. فازمتر 
  2. سیم چین
  3. چسب برق یا وارنیش 
  4. پیچ گوشتی چهارسو و دو سو 
  5. کابل زوجی 0.6 فویل دار مسی ( CCU )  به متراژ لازم 
  6. اهم متر ( در صورت لزوم و آشنایی با عملکرد آن ) ( میتوانید برای آشنایی با نحوه عملکرد آن به مقاله موجود در سایت مراجعه کنید )

 

نصب قفل و ترانس

 

در پنل های تصویری کانکتور AC مستقیم به ترمینال 12V AC منبع تغذیه و کانکتور D1 , D2 مستقیماً به دربازکن طبق شکل زیر متصل میشود .

 

 

نکته : هنگام نصب قفل های برقی ( کله گاوی ) به جای قفل های زنجیری نیاز به نصب ترانس دوم جهت جریان دهی بهتر میباشد ( چنانچه قفل زنجیری باشد نیاز نیست ) .

 

 

کانکتور و سیم برق مانیتور

 

در قسمت پشت هر مانیتور اجزایی وجود دارد که به شرح زیر است :

  1. کانکتور P1 : کانکتور 5 پین جهت اتصال مانیتور به پنل ورودی 
  2. کانکتور P2 : کانکتور 5 پین جهت اتصال مانیتور به پنل ورودی دوم ( چنانچه مکانی که در آن مانیتور نصب شده است دارای دو درب باشد مانیتور به صورت هوشمند به دو درب متصل است . )
  3. INTERCOM : جهت ارتباط داخلی بین واحد ها استفاده میشود . ( این کانکتور به صورت موازی بین واحد ها قرار میگیرد .
  4. سیم مادگی برق : جهت اتصال به 220V AC میباشد . 

 

* اتصال دو درب همزمان :

 

نکته 1 : در صورت استفاده مانیتور به صورت هوشمند ( اتصال به دو درب ، P2 ) حتما جامپر پشت مانیتور را  در جای خود قرار دهید .

نکته 2 : برای نصب یک آیفون ما به کانکتورهای P1 , P2 نیاز داریم 

نکته 3 : همیشه برق مانیتور ها را حتما پس از اتمام کامل سربندیها وصل کنید تا در طول مدت نصب آسیبی به آن وارد نگردد .

 

سوئیچرها 

 

  1. سوئیچر داخلی پنل درب ورودی : در این روش که سوئیچر داخل پنل قرار دارد از هر مانیتور چهارعدد سیم به طور مجزا به پنل کشیده میشود و در جای خود قرار میگیرد . ( تغذیه پنل از نوع AC بوده و سیم دربازکن مستقیماً به D1 , D2 متصل میشود .
  2. سوئیچر داخلی : استفاده از این سوئیچر زمانی صورت میگیرد که تعداد سیم کم بوده و امکان تعویض سیم وجود ندارد . سوئیچر اصلی را از پنل باز کرده بعد ار آن سیم های زیر سوئیچر ها سیم های زنگ بوده که به تعداد واحدها است . این سیم به صورت مجزا به سیم سفید هر مانیتور متصل میشود و از برد اصلی ( پنل ) سیمهای 1،2،3،4 به مانیتور ها به صورت موازی وصل میگردد .
  3. سوئیچر بیرونی : در آپارتمانهای بالاتر از 7 واحد که تعداد سیم کافی نیست نمیتوان از سوئیچر داخلی مانیتور استفاده کرد در این حالت از سوئیچر بیرونی ( سوئیچر وسط ) استفاده میشود . 

 

سوکت 5 سیم

 

یک سوکت با پنج رشته سیم که موجب اتصال پنل درب ورودی و مانیتور میشود ؛ به عبارت ساده تر میتوان گفت موجب پیدایش تصویر و انتقال صدا خواهد شد.

به علاوه این پنج رشته سیم دارای رنگ های مجزایی هستند که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارد و باید در نصب به آن دقت شود .

 

این پنج رنگ و وظیفه آنها به اختصار در ذیل آمده است :

 

  • رنگ قهوه‌ای : سیم انتقال تصویر ( وظیفه انتقال تصویر از پنل دم درب به مانیتور را دارد ) 

 

  • رنگ قرمز : این سیم ولتاژ مثبت را از مانیتور به پنل زنگ منتقل می‌کند ( در صورت قطعی این سیم مانیتور زنگ میخورد اما هیچ صدایی نداریم ) 

 

  • رنگ نارنجی : سیم ولتاژ منفی یا زمین ( در صورت قطعی مانیتور کار نمیکند ) 

 

  • سیم زرد :  سیم انتقال صدای رفت و برگشت ( در صورت قطعی تنها فقط تصویر داریم ) 

 

  • سیم سفید :  انتقال زنگ ( در صورت استفاده از سوئیچر داخل مانیتور این سیم به صورت مجزا به پنل کشیده میشود و در غیر ایسن صورت این سیم با سیم زرد ترکیب ( لوپ ) میشود )

 

 

باید خاطر نشان کرد که در تمامی دستگاه های جدید موجود در بازار به علت افزوده شدن سوئیچر ( امکان انتقال ارتباطات بین واحد ها ) از همین سوکت 5 سیم باید استفاده کرد ؛ همچنین برای اتصال پنل های درب ورودی تابا با مانیتور میبایست در سوکت اتصالی پشت مانیتور را با صورت ترکیب ( لوپ ) سیم های سفید و زرد  متصل کرد .

 

چنانچه تمام موارد بالا را به دقت انجام دادید دیگر نیازی به انجام کاری نخواهید داشت و نصب کاملاً انجام شده است  

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت دیجی پارس لند است.
© کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به دیجی پارس لند می‌باشد طراحی و توسعه : نونگار پردازش
چت دیجی پارس لند